گروه کارشناسان کشاورزی باغملک

یافته های کشاورزی و دامپروری

گروه کارشناسان کشاورزی باغملک

یافته های کشاورزی و دامپروری

جدیدترین دستاورد های کشاورزی و دامپروری در منطقه و جهان و ترویج و گسترش این تکنولوژی های جدید کشاورزی با تکنیک های مختلف انتقال یافته ها به کارشناسان و کشاورزان

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
  • ۳۰ دی ۹۵، ۱۲:۲۹ - امانقلی بدراقی
    sff
  • ۲۸ مرداد ۹۴، ۱۰:۴۷ - reza
    عالیه

نکات کاربردی در تهیه سیلوی ذرت

کارشناسان وبلاگ | چهارشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۴۵ ب.ظ


نکات کاربردی در تهیه و مصرف سیلوی ذرت

1- 24ساعت قبل از ریختن علوفه ، ساختمان سیلو را با آب پاکیزه شستشو دهید و جهت ضد عفونی فقط از شعله دهی استفاده نمائید(از هیچ ضد عفونی کننده ای حتی فرمالین استفاده نکنید). چاه، خروجیهای پساب (آب سیلو) و کانال های تخلیه آب را بطور کامل شستشو داده و مواد باقی مانده در آنرا خارج نمایید.

 2- ساختمان سیلو باید قبل از سیلو کردن مورد بررسی قرار گیرد تا هیچ خرابی و شکافی در دیوارهای آن وجود نداشته باشد. خروجی های آب در صورت خرابی تعمیر شده و سیلو آماده باشد. کوچکترین ترک، بدلیل نفوذ هوا، میتواند خسارت زیادی ببار آورد.

 3- بهترین زمان برداشت ذرت زمانیست که خط شیری به دو-سوم دانه رسیده و ماده خشک آن در حدود 30 تا 35 درصد باشد. برداشت علوفه با رطوبت بالا (ماده خشک کمتر از 28% ) موجب کاهش ارزش غذائی سیلو ، بدلیل خروج میزان متنابهی از مواد مغذی و قند به شکل پساب خواهد شد.

 4- بیست تا 25 سانتی متر ابتدای ساقه ذرت بدلیل آلودگی به کود و خاک ، عاری از مواد مغذی و غیر قابل مصرف برای دام میباشد.

 5- اطراف بسیاری از مزارع ، جاده و محل عبور و مرور احشام است . یکی از معضلات مدیریتی سیلو آلودگی بیش از حد علوفه قبل از سیلو نمودن است. باید توجه شود این علوفه علاوه بر بار میکروبی مفید ، آلوده به بسیاری از باکتری های بیماری زا، قارچها و ویروسهاست.

6- بهترین زمان برداشت ذرت در ساعات اولیه روز ( ساعت 5 صبح تا قبل از شروع گرمای ظهر ) است. زیرا قند گیاه در بالاترین میزان خود بوده و هنوز هجوم مواد نیتراته و ازته کودها بدلیل تابش مستقیم نور خورشید به قسمتهای مغذی گیاه صورت نگرفته است.

 7- اندازه خرد کردن (چاپر) گیاه رابطه مستقیم با میزان ماده خشک آن دارد. هر چه رطوبت گیاه بالاتر و ماده خشک آن پائینتر باشد، جهت جلوگیری از خروج مواد مغذی بهمراه پساب، گیاه باید در قطعات بزرگتر خرد شود. محصولی با ماده خشک بین 28 تا 30% با حدود 1.3 تا 1.5سانتی متر، محصولی با ماده خشک بین 20 تا 28% ، حدود 1.5 تا 2 سانتی متر و محصولی با ماده خشک کمتر از 20% باید درشت تر از 2.5 سانتی متر خرد شود.

 8- چاپر با تیغه های کم و کند، عدم توجه به میزان ماده خشک گیاه و کوبیدن بیش از حد و پوشش نامناسب باعث بی کیفیتی محصول نهائی میگردد.

 9- پر کردن سیلو باید با حداکثر توان و در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام پذیرد. سیلو کردن هنگام بارندگی باعث افت ارزش غذائی میشود. از ورود کامیون ها بداخل سیلو خودداری شود تا آلودگی لاستیک ها وارد سیلو نگردد..

 10- برای اضافه کردن اوره باید به ازای هر یک تن مواد علوفه‌ای تازه چاپر شده 4-2 کیلو کود اوره اضافه شود.

  11- کوبیدن باید زمانی آغاز شود که ارتفاع محصول تخلیه شده حداقل به 1 متر رسیده شود. (تا باعث له شدن گیاه نشود) و تا زمانی ادامه یابد که سطح سیلو یکنواخت شده و لاستیک در آن فرو نرود. کناره دیوارها و انتهای سیلو باید بدقت کوبیده شود. بعد از تخلیه هر 100 تن علوفه باید کوبیدن بسرعت و با دقت انجام شود.

 12- آب خارج شده از سیلو بعد از گذشت 24 ساعت خطرناکترین ماده موجود در فارم خواهد بود. عوامل بیماری زای زیادی به آسانی میتوانند در این آب رشد نمایند. رفت و آمد پرسنل، وسایل نقلیه و بسیاری از حشرات بیماری زائی که از این ماده تغذیه میکنند، آلودگی را در تمام واحد پخش میکنند.

 13- مهمترین مرحله مدیریت سیلو پوشاندن آن میباشد. پس از آخرین مرحله کوبیدن، پوشش کامل سیلو باید حداکثر ظرف مدت 2 ساعت صورت گیرد.

 14- پوشش مناسب هرگز با یک لایه نایلون حاصل نمیشود، زیرا این لایه در برابر نور خورشید و گرما قوامش را از دست داده و شکننده میشود. در ضمن دسترسی حیوانات به آن بسیار آسان است. سیلویی که پس از بستن در معرض هوا باشد هیچگونه ارزش غذائی برای دام نخواهد داشت. استفاده از چندین لایه پلاستیک و در انتها یک لایه توری یا برزنت باعث جلوگیری از نفوذ هوا، تابش مستقیم خورشید و پاره کردن نایلون توسط حیوانات مزاحم میشود.

 15 - گرم بودن سیلو پس از بازکردن، نشانه ادامه فعالیت باکتری های هوازی و عدم تخمیر مناسب سیلو میباشد.

 16 - پس از گذشت 24 ساعت از پوشش اولیه و افزایش حجم ، سطح سیلو مجدداً افت میکند ، در این حالت تمام سیلو را با لاستیک های فرسوده یا کیسه شن بپوشانید. تمام راه هائی که امکان ورود هوا وجود دارد باید بسته باشد ، حتی باندازه یک لوله خودکار. (آغاز مرحله بی هوازی)

17- پوشش دیوار ها حتی پس از بازکردن سیلو در کیفیت سیلو بسیار موثر است. پوشش مناسب باید تا پایان مصرف سیلو حفظ شود. توجه داشته باشید عوامل اصلی فساد سیلو در تمام مراحل، ورود هوا و نفوذ آب حاصل از باران یا پس زدن پساب متعفن سیلو بداخل سیلو میباشد.

  18- برداشت بیش از نیاز از سیلو و انبار شدن آن در ساختمان سیلو ، تجمع پساب ، آب باران ، عدم کارائی زه کش ها و خروجیها باعث تولید خوراکی بی کیفیت، آلوده و خطرناک میشود.

9 1-روزانه باز نمائید و پس از برداشت سیلو روی آنرا دوباره با نایلون بپوشانید تا در معرض هوا و گرد و غبار قرار نگیرد.

 20- هیچگاه از نمک برای نگهداری سیلو استفاده نکنید. تمام تخمیر سیلو وابسته به فعالیت باکتری هاست و نمک مانع فعالیت باکتریهای بی هوازی سیلو میشود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی